A 2023/24-as tanév első szemeszterében Űrtechnológia, űrmakettezés témakörben kutatói kurzust, antropológia témakörben (A csontokon megjelenő fejlődési rendellenességek) szakszemináriumot indítottunk. Mindkét kötelező kurzusunk interdiszciplináris volt, a digitális kompetenciák fejlesztését segítette elő, úgy, hogy a tudományos kutatások legújabb eredményeit is megismertette szakkollégistáinkkal.
Szakszemináriumunkon szó volt az arckoponya fejlődési rendellenességeiről (archasadékok, elsődleges-, másodlagos szájpadhasadék), a mandibulán megjelenő fejlődési anomáliákról (hasadt mandibula, bifid condylus, torus mandibularis, Stafne defektus), a koponya (mikrocephalia, hydrocephalia, stb.) és varrat rendellenességekről, a plusz csontocskák vagy csonthiányok megjelenéséről, valamint a koponyaalap rendellenességeiről. A foglalkozásokon a hallgatók megismerkedhetnek a csigolyák hasadtságával, összenövési formáival. is.
A kutatói attitüdök fejlesztését alapozó kurzusunk célja a Bajai Csillagvizsgáló magaslégköri ballonjával űrközeli eszköz építése volt. A projekt során modern agilis módszerek kerültek alkalmazásra K+F környezetben. Az előzetes célok és munkamenet meghatározását követően létrejött a matematikai, fizikai, biológiai, informatikai, mérnöki és a marketing munkacsoport. Az egyes csoportoknak mentori irányítás mellett kellett egy-egy projekt feladatot önállóan megvalósítani, majd a kedd esti kurzusokon a projekteket vetették össze a munkacsoportok és egyeztették a további teendőket, feladatokat. A projekt zárásaként a hallgatóknak prezentálniuk kellett kutatásaik eredményét, amit konferencián is elő kellett adniuk, illetve a Móra Akadémia 13. kötetébe is publikálhatták. A hallgatók kutatási eredményeiket tudományos konferenciákon mutathatták be.
Vitaestjeinken a moderátor az esetek többségében a programban résztvevő szakkollégistáink közül kerül ki, a beszélgetés vezetése vagy a vita koordinálása örök élményt, igazi kihívást jelentett a moderátor számára. 2023 őszén a film és politika vitakurzusunk keretében a hallgatóinknak rövid vitaindítót kellett tartaniuk, amellyel egyrészt a problémaérzékenységüket fejleszthették, másrészt a vitakultúrában való jártasságukat.
Szintén ősszel került sor a mikrotanítás foglalkozásainkra, ahol a pedagógusképzésben részt vevő hallgatóinknak kellett önállóan egy bemutató órát tartaniuk, majd az óra után a jelenlevőkkel megbeszélhették az óra pozitívumait és az esetleges hibákat. Az értékelésbe a foglalkozásokon részt vevő mentortanárok is bekapcsolódtak.
A mikrotanítás foglalkozások a visszajelzések és a tapasztalatok alapján különösen az első és másodéves tanár szakos hallgatók számára hasznosak, hiszen az egyetemen ekkor még nincsenek gyakorlati jellegű foglalkozások.
Szintén az első szemeszterben került sor a kreatív írás angol nyelven foglalkozásokra, ahol a hallgatók idegen nyelvű előadói készségüket fejleszthették.
Informatika és a képszerkesztés iránt érdeklődő hallgatóink tudását és készségfejlesztését szolgálták 2023 őszén a „Python programozás és adatanalízis”, valamint a „Grafikai, webdesign, 3D tervezés” foglalkozások, ahol saját laptokjukat használva sajátíthatták el a képszerkesztés, web szerkesztés, valamint a python alapjait. Mindezek egyetemi tanulmányaik, kutatásaik, gyakorlati teendőik megvalósításában is előnyükre szolgáltak.
Nyelvészhallgatóink számára Prof. Albert Sándor fordítástechnikai és fordításelméleti foglalkozásai voltak rendkívül hasznosak az idegen nyelvi készségek és kompetenciák fejlesztésében.
A tanév második szemeszterében a kreatív írás magyarul foglalkozások meghívott kortárs íróink közreműködésével járultak hozzá hallgatóink nyelvhasználatának, fogalmazáskészségének, szépírói ambícióinak fejlesztéséhez. Szintén 2024 tavaszán került sor a stresszkezelő és kommunikációs tréningekre, amelyek hallgatóink stressztűrő és kommunikációs képességeinek fejlesztését szolgálták.
A pályázat keretében számos vitaestet, foglalkozást valósítottunk meg, és kutatóklubjaink is aktívak voltak. Nyitott vitaestjeinkre (A magyar gazdaság helyzete, lehetőségei, kitörési pontja, Választások előtt Az Európai Uniós és az önkormányzati választásokról, A korai magyar történet vitás kérdései, Kortárs irodalom) nagyon sokan voltak kiváncsiak, foglalkozásaink (Mikrotanítás tanárszakosoknak, Python programozás, adatanalízis, Pszichológiai módszerek, Kutatásmódszertan, Egészségfejlesztés, Irodalom és Jog, Stresszkezelés, kreatív írás angol nyelven, Grafikai, webdesign, 3D tervezés) elsősorban aktív tagjainknak nyújtottak hasznos tapasztalatokat. Kutatóklubjaink közül a matematikusok a tudományterület különböző irányait vizsgálták meghívott előadók közreműködésével, a biológusaink neurobiológiával, ökológiával és biotechnológiával kapcsolatos kutatásokba kapcsolódtak be, a földrajzosok csillagászat és természetföldrajz témakörökben, az informatikusok a mesterséges intelligencia és a Phyton alkalmazásában, adatanalízisben mélyültek el, a vegyészek a radiokémia és az elektrokémia gyakorlati alkalmazásait kutatták, a nyelvészek pedig nyelvfilozófiával, fordításelmélettel foglalkoztak Albert Sándor professzor úr vezetésével. Pszichológusaink a tudományterület fejlődésével; a pszichológiában alkalmazandó kritikai és történeti szemlélettel és a pszichológiai módszerek alkalmazásával ismerkedtek, de indult előadássorozat a pszichológia hétköznapi alkalmazásainak bemutatására is.
2024. július második felében immár hatodik alkalommal rendeztük meg 10-11-es középiskolások számára 5 napos Tehetséggondozó Nyári Táborunkat.
A tábor tehetséggondozó jellegéből adódóan elsősorban a hallgatók szakmai érdeklődésének felkeltésre, az ismeretek bővítésre koncentrált. Délelőttönként két-három szakmai előadást, foglalkozást szerveztünk a résztvevők választott tudományterületéhez kapcsolódóan. A plenáris előadások után párhuzamosan zajlottak természettudományos és a társadalomtudományos előadások, foglalkozások, közéleti és irodalmi beszélgetések (politikai törésvonalak, Mi a pszichológia, neurológia, archeogenetika, MI a hétköznapokban, kortárs irodalom, természetföldrajz). A foglakozások többsége interaktív volt, állandó hallgatói aktivitást igényelt. A szabadidős programok hallgatóközpontúak, a hallgatók szakmai, közösségi kompetenciáját voltak hivatottak erősíteni. (városnézés, Dóm látogatás, kvízek, vetélkedők, laborlátogatások, filmvetítés stb..).
a táborról elérhető videóanyag: https://www.youtube.com/watch?v=rAFbZ1xGwb4
2024 nyarán került sor hagyományos szakmai kirándulásunkra is. Idén forráshiány miatt a tervezett erdélyi út helyett Belgrád és Újvidék volt az útirány. A szakmai út nemcsak Belgrád Újvidék és Szabadka történelmi, kulturális látnivalóinak felfedezésére szolgált, hanem szakmai együttműködésünket építettük az Újvidéki Egyetem Európa szakkollégiumával. Közös projektek egyeztetése (Nyugat-Balkán európai uniós integrációja, konferencia részvételek, közös kiadványok) volt az elsődleges program, de fontos volt a két szakkollégium hallgatóinak személyes találkozása is.
A pályázat keretein belül jelent meg a Móra Akadémia szakkollégiumi periodika 12. és 13. kötete. Mindkét kötet az elmúlt évek hagyományainak megfelelően „szakkollégium közi”, igaz most mindkét kötetben többségben vannak a Szegedi Tudományegyetem, és azon belül is a Móra Ferenc Szakkollégium hallgatói által írt tanulmányok, de a szerzők között budapesti, debreceni és pécsi szakkollégistákat is köszönthetünk. A 12. kötet lenyűgöző, a 11 tanulmányt magába foglaló 169 oldalas tudományos besorolású szakmai kiadványban ugyan a társadalomtudományokkal (jogtudomány, nemzetközi kapcsolatok, egyháztörténet, biztonságpolitika és pszichológia) kapcsolatos tanulmányok dominálnak, de antropológiával, élettannal, gyógyszerészettel, urbanisztikával és űrtechnológiával kapcsolatos munkákkal is találkozhatunk.
MTMT-ben elérhető: https://m2.mtmt.hu/api/publication/34022002
Online a teljes kiadvány megtekinthető itt: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78954/
A Móra Akadémia sorozatának tizenharmadik kötete, a 2023. november 17-19-én megrendezett VII. Móra Kárpát-medencei Interdiszciplináris Szakkollégiumi Konferencia előadásaira épült, az ott elhangzott előadások szerkesztett változata, de a kötetbe bekerült néhány különösen értékes kutatás anyaga is. A 13 tanulmányt tartalmazó 206 oldalas kötet tematikájában egységesebb, mint a Móra Akadémia korábbi kötetei, elsősorban irodalom – és történettudománnyal, nyelvészettel valamint sajtó és kommunikáció-történettel kapcsolatos tanulmányokkal találkozhatunk.
Online letölthető: https://acta.bibl.u-szeged.hu/85203/
A szakkollégiumi élethez szervesen kapcsolódó, szakmai tartalmakra épülő kulturális, sport- és egyéb szabadidős jellegű közösségi tevékenységek
Képek elérhetők:
2023. szeptember 26-án szerveztük a Szakkollégiumunk közösségi, kulturális életének egyik fontos eseményét, az Öntevékeny Csoportok Éjszakáját, ahol 12 csoportunk (szakkollégiumi színpad, stúdió, rádió, könyvtár, rajzkör, kézműves kör, társasjáték és szerepjáték kör, színjátszó kör, Móra kórus, kártyakör, Biblia-kör, Könyvklub), mutatkozott be és toborzott hallgatókat egy egész éjszakás program keretében. Az Öntevékeny Csoportok Éjszakáján mutatkozott be az újonnan alakult Balett, Rocky és Társastánc kör is.
Tökfaragó versenyünkön (2023. október 26.) 30 induló számára biztosítottunk faragható tököket, a zsűrinek nem volt könnyű dolga dönteni az ötletes, kreatív alkotások között. A rendezvényen volt tombola, közönségszavazás, a kézművesek jóvoltából fantasztikus díszletek, és az eredményhirdetésen fantasztikus hangulat.
2023. november 22-én került sor Összművészeti Estünkre, ahol vállalkozó kedvű hallgatóink elsősorban saját verseikkel, prózai alkotásaikkal léptek fel. A versek mellett hangszeres zenei és énekprodukciókat is hallgathatott a szépszámú közönség. Fellépett a Móra kórusa, voltak humoros előadások és egészen lenyűgöző produkciók is. (https://www.youtube.com/watch?v=XnZPxaeQgGk&t=1s) A kollégium alagsorában hallgatóink festményeiből, rajzaiból nyílt kiállítás, a kávézóban pedig szakkollégistáink kézműves alkotásait tekinthették meg az érdeklődők.
2024 április 10-én tartottuk nagy hagyományokra visszatekintő kulturális rendezvényünket, a Móra Ki Mit Tud-ot. 4 kategóriában (vers-próza, ének, hangszeres zene, egyéb) 25 produkció keretében közel 50 szakkollégistánk mutatta be tehetségét Az idei rendezvény jubileumi volt, hiszen az 1998-as indulás óta ez volt a 25. személyes jelenlétű Ki Mit Tud. Az idei rendezvény a szakavatott zsűri megítélése szerint is kiemelkedő volt, szinte csak kiváló produkcióknak tapsolhatott a szépszámú, lelkes közönség. Különösen az ének és hangszeres zene kategóriák voltak elképesztően magas színvonalúak, de a vers próza kategória kiváló előadásai is jó hangolónak bizonyultak a másnapi költészet napi rendezvényekre. https://www.youtube.com/watch?v=buoJIpNjpbA&t=4992s
Volt balett és tűzzsonglőrködés is, fellépett a Móra Kórus is, a nagyterem pedig újra igazolta, hogy jó hangulatú rendezvények esetén jóval több mint 100 fő a befogadóképessége.
2024. április 18-án szakkollégiumi sportnapot tartottunk, ahova Szeged összes szakkollégiumát meghívtuk. A rendkívül jó hangulatú rendezvényen kilenc sportágban versenyeztek a résztvevők (fiú és lány foci, röplabda, streetball, kidobó, fiú és lány ping-pong, csocsó, sakk és sörpong). A rendezvényt közös főzés majd az eredményhirdetés zárta
A 4 napos hagyományos Szakkollégiumi Napokon szakkollégistáink kreatív ügyességi feladatokat oldottak meg, városi vetélkedőn, szellemi vetélkedőn, kulturális és sportrendezvényeken mérték össze tudásukat.
Programjainkat támogatta a Nemzeti Tehetség Program
NTP-SZKOLL-23-0008. számú pályázata (A Móra Ferenc Szakkollégium szakmai, közéleti és közösségi programjai) is.
képek elérhetők: https://www.facebook.com/media/set/…
A teljes projekt támogatásának összege 2.500.000 forint
A program zárása 2024. augusztus 31.